Sådan skal den perfekte SEO-tekst skæres

Her får du mine 10 års erfaring med SEO-tekster kogt ned i en enkelt artikel. Lær at skriv indhold, så det performer i Googles søgeresultater.

Sådan skal den perfekte SEO-tekst skæres
  • Marketing

Hvis du aktivt arbejder med indhold til nettet, kender du muligvis til situationen, at det ikke helt når ud over scenekanten - op på Googles side et. Der er masser af parametre, der skal skrues på, hvis det skal opnås - men det hele starter med den rigtige tekst.

Jeg har arbejdet med SEO i over 10 år, og har skrevet flerehundrede SEO-tekster og givet instrukser til mangetusinde SEO-tekster. Derfor mener jeg at vide et eller andet om, hvad der virker - og det vil jeg gerne dele lidt ud af.

Gør teksten konkret og målrettet

Folk er blevet forvante, og tålmodigheden er knap. Når de potentiel kunder lander på dit website, er det få sekunder, der afgør, om du får en chance. Derfor skal du lave landingssider, der matcher præcis det behov, som en bruger har. Du skal ikke nøjes med at lave en side der hedder “Nike Sko”, hvis du gerne vil ramme folk der søger på “Løbesko fra Nike”.

Overvej om brugeroplevelsen kan blive bedre, hvis du opretter en yderligere side, der går efter en ny søgning. Lad os antage, du har indholdssiden “Løbesko fra Nike”, og du finder ud af, at der er søgninger på “Løbesko fra Nike til mænd”.

Her tænker mange, at der ikke er behov for en ekstra side, grundet argumentet: “Man kan jo filtrere på køn på min eksisterende side”. Det er muligvis korrekt, men brugeroplevelsen vil stadig blive væsentlig bedre, hvis man lander direkte på siden, hvor ens ønskede filtrering er lavet.

Derfor ender hjemmesider med selv få produkter ofte med at have +100 indholdssider.

Overhold denne tjekliste

Det er ikke så populært i SEO-branchen at trække en template ned over en SEO-tekst. Argumenterne går på, at Google er blevet så skarp, at kvantitet ikke hjælper - men jeg er ikke enig. Når vi snakker dansksprogede artikler, er Google stadig elendig til at skille fårene fra bukkene.

Du kan selvfølgelig ikke slippe afsted med en decideret dårlig tekst, men jeg ser (desværre) mange sider med sløje tekster ranke - fordi det stadig virker.

Så hvis du følger min tjekliste herunder, har du et super godt udgangspunkt.

1) Skriv en unik tekst

Google straffer sider, der stjæler tekst. Dette gælder både, hvis du “stjæler” tekst fra dig selv eller fra en konkurrent. Skal din indholdsside have en ærlig chance for at ranke, skal du sørge for at den er helt unik. Der må selvfølgelig gerne være enkelte små bidder i din tekst, som overlapper, hvis du bruger udtalelser eller lignende - men heller ikke mere end det.

Brug dette værktøj til at sammeligne tekster (og sørg for, at den ikke overstiger 20%)

2) Skriv minimum 1.000 ord

Tekstlængde betyder stadig utrolig meget, og derfor er det vigtigt, at du skriver meget om dine produkter/services. Det er for alle dine sider, der skal skrives 1.000 ord. Jeg ved, at 1.000 ord kan være meget at skrive om en konkret service, men hvis man angriber det korrekt, kommer man “hurtigt” op på de 1.000 ord. Tænk over alle de spørgsmål, som dine kunder kan finde på at spørge om - og besvar dem.

3) Brug søgeordet i overskrifter

Når du laver SEO-teksten, skal du have et primært søgeord for øje, som du så benytter i hovedoverskriften (H1) og i en række af dine underoverskrifter (H2 og H3). Det er kort sagt sådan, du får stadfæstet over for Google, hvad essensen af din tekst handler om. Udover selve hovedoverskriften skal du gerne have underoverskrifter for hvert 200’ende ord - og have det primære søgeord i størstedelen.

4) Hav søgeordet som 2-3% af ordene din SEO-tekst

Dette kaldes også Keyword Density. Når du skriver 1.000 ord, skal du sørge for, at søgeordet står i denne tekst 20-30 gange. Igen er det måden, man fortæller Google, hvad essensen af ens tekst er.

Hvis du har en søgesætning frem for et enkelt søgeord, vil Keyword Density ofte være lavere end 2-3%, da det ellers vil lyde meget unaturligt. Her kan du “skrue” den ned til 1-2%.

Du kan udregne din Keyword Density ved at lave følgende regnestykke:
Antal søgeordsforekomster / Antal ord * 100

4) Brug relaterede ord

Hvis søgeordet eksempelvis er høretelefoner, vil Google synes det er underligt, hvis der ikke står ord, som normalt bliver brugt i tekster om høretelefoner. Ofte vil man gøre dette helt automatisk, men det kan være godt at lave en liste over de relaterede ord - inden skrivearbejdet påbegyndet.

Relaterede ord til høretelefoner kunne være:

  • Trådløs
  • In ear
  • Bluetooth
  • Bose
  • Sony
  • Marshall

Du kan bruge Google Keyword Planner til at få noget viden omkring, hvilke ord Google forbinder med dit søgeord. Det vil dog ofte være dem, som du forventer med kendskab til dit produkt.

5) Brug billeder

Er en tekst tom for billeder, er den røvsyg. Derfor prioriterer Google også sider, der benytter billeder. Når du bruger billeder, skal du også huske at navngive dem hensigtsmæssigt, hvor du igen har søgeordet for øje. I stedet for at døbe billedet “bose-390.jpg” kunne man kalde det “hoeretelefoner-bose-390.jpg”.

Du har også mulighed for at definere et ALT-tag for billedet, som er en alternativ beskrivelse. Udfyld altid denne og gør det med samme fokus på søgeordet.

Når det kommer til billeder, har jeg en tommelfingerregel der siger, at man skal have et billede pr. 300’ende ord - som minimum.

6) Benyt video

Videoer har lidt samme effekt som billeder. Benytter man dem, vil ens indhold blive meget mere appelerende, og det kan Google godt lide. Jeg vil anbefale, at du embedder fra YouTube, da man så er sikker på, at videoerne loader hurtigt.

Her kan du ikke på samme måde navngive videoerne, så her er det vigtigt, at videoens navn og beskrivelse på YouTube har en relevans til dit søgeord. Er det din egen video, du uploader på YouTube, kan du sørge for at have fokus på søgeordet, når du laver navn, beskrivelse, tags, etc.

7) Lav interne links

Sørg for at linke videre til de sider, som er relevante. Læser man eksempelvis om “Bose høretelefoner” kunne man linke videre til siden “Høretelefoner med støjreduktion”. Så skal du dog også huske at gå over på siden “Høretelefoner med støjreduktion” og linke tilbage til din nyoprettede side; “Bose høretelefoner”.

8) Skab engagement

Hvis du har en hjemmeside, som alle flygter fra - så snart de ser den - skader det din placering. Google straffer sider, der har en høj afvisningsprocent. Derfor skal du sørge for at implementere elementer, som folk kan interagere med. Det kan være en formular, en knap, en beregner eller noget helt fjerde.

Optimer jævnligt

Når først du har lavet din side, er den ikke “set-in-stone” - tværtimod. Du skal jævnligt lave ændringer, så den hele tiden er up-to-date, og du hele tiden forsøger at gøre den bedre. Google påskønner, når noget er nyt - og den effekt kan du nyde godt af, hvis du opdaterer dine indholdssider jævnligt.

Når du har tjekket, hvor henne i Googles søgeresultat, din side ender på det givne fokussøgeord, så ved du også, om der er plads til forbedringer. Det er dog også vigtigt, at der er mange andre faktorer inden for SEO, der kan spille ind - så det er ikke nødvendigvis sikkert, at det er en nyforfattede SEO-tekst, der er problemet.

Kommentarer

Kunne du lide min artikel? Så del den her:

Del pÃ¥ Facebook Del pÃ¥ Twitter Del på Google+