Lav din Content Marketing-strategi med de 6 w'er

Content Marketing kan bringe mange salg til din virksomhed – men det skal gøres efter en ordentlig plan, og sådan én får du her.

Lav din Content Marketing-strategi med de 6 w'er
  • Marketing

Det kan være svært at få lagt en ordentlig struktur på ens Content Marketing, og derfor oplever rigtig mange også, at deres indhold ikke rigtig kommer så meget ud – som man havde håbet på. Heldigvis er løsningen ret simpel – og den får du lige her!

Lær at lave din Content Marketing-strategi her:

Gennemgå de seks w’er:

Her kommer vi til strategiens kerne – nemlig de seks w’er. Mange af spørgsmålene overvejer du formentlig fra tid til anden – men formentlig ikke alle sammen. Derfor gennemgår jeg dem lige, og så kommer jeg samtidigt med et eksempel til hvert "w".

What – Hvad vil du gerne lave?

Lav en skarp kort præcis defination, der fortæller, hvad det er for et stykke indhold, du er ved at lave. Kunne eksempelvis være “Guide til at skifte billygter”.

Why – Hvorfor er det vigtigt?

Hvorfor laver du præcis dette stykke indhold? Her man kan enten snakke om et udbytte eller en konsekvens. Det kunne altså enten være “Folk får mange bøder fordi de kører uden lygter” eller “Folk kan spare mange penge ved selv at skifte deres billygter”.

Who – Hvem hjælper det?

Lav en defination af målgruppen for dette enkelte stykke indhold. Det skulle meget gerne harmonere med din generelle målgruppe for hele siden – men bare være lidt mere specifikt. I mit eksempel kunne min generelle målgruppe være “Bilejere”, men for dette stykke indhold kunne det være “Mænd der ejer en bil til under 150.000 kr.”.

Which – Hvilket indholdsmedie skal bruges?

Hvilken type indhold skal det være? Måske giver denne lidt mere mening, hvis jeg lige beskriver, hvilke typer indhold der findes.

Det kunne eksempelvis være:

  • Tekst
  • Video
  • Infografik
  • Kort
  • Tabel

I mit eksempel ville jeg vælge “Video” som mit medie.

Where – Hvor skal det udgives?

Hvor skal det nye gode indhold så være henne? Her plejer jeg at arbejde med et primært medie og nogle sekundære medier. Det primære medie er der, hvor indholdet primært vil gavne brugerne og de sekundære medier er der, hvor det skal deles.

For min video kunne det primære medie være “YouTube” og de sekundære kunne være “Facebook” og “Instagram”.

When – Hvornår skal det udgives?

Til sidste skal vi beslutte os for, hvornår det skal udgives. Tænkt gerne over, om der er noget sæson, der kan kobles sammen med indholdet, da det kan styrke det meget. I mit eksempel ville jeg vælge “Efterår”, da det er ved at blive mørkt – og det derfor er endnu mere væsentligt at have velfungerende billygter.

Strukturer det ordenligt

Hvis man kører Content Marketing i stor stil, er det vigtigt, at planen bliver struktureret ordenligt. Det kræver egentlig bare et simpelt regneark, hvor man så har alle w’erne som kolonner og alle idéerne som række – evt. med et par enkelte felter mere til at holde styr på, hvem der laver det – og hvor langt i processen vedkommende er.

Skabelon til Content Marketing-strategi

Eksekver det ordenligt

En plan er kun noget værd, hvis den bliver eksekveret ordenligt. Derfor anbefaler jeg altid, at man tager et ugentlig statusmøde, hvor man kan tage Content Marketing-strategien frem og få en status over, hvilke indlæg hvem er i gang med.

Hvis du nu er alene vil jeg anbefale dig at holde et "møde" med dig selv. Lav en ugentlig kalenderbegivenhed, der lægger op til at gennemgå Content Marketing-strategien. Sørg for at få den ajourført og beslut dig for, hvilket idéer du vil tage fat på næste gang.

Kommentarer

Kunne du lide min artikel? Så del den her:

Del pÃ¥ Facebook Del pÃ¥ Twitter Del på Google+