Video: Hvad er forskellen på SEO og Google AdWords

SEO og AdWords er for mange de to største marketing-kanaler, og her kan du høre lidt om, hvad forskellen er.

Video: Hvad er forskellen på SEO og Google AdWords
  • Marketing

Hvis jeres virksomhed skal til at investere i SEO og Google AdWords, vil jeg anbefale dig at se med her i min video. VIdeoen giver en kort introduktion til, hvordan disse to marketing-kanaler adskiller sig fra hinanden, og hvilke forventninger man kan have til dem hver især.

Se video her:

På 2 minutter og 56 sekunder forsøger jeg at svare på spørgsmålet; Hvad er forskellen på SEO og Google AdWords?.

Tak til Video by Heart

Dette er så den sidste video, som Video by Heart har produceret for mig. Jeg håber, at du har nydt den første lille serie videoer fra mig. Jeg kan godt garantere dig, at der kommer flere videoer.

Transkribering af videoen “Hvad er forskellen på SEO og Google AdWords”:

Hej og velkommen til endnu en marketing-video. I dag vil jeg prøve at forklare, sådan helt basalt set, hvad er forskellen på SEO og Google AdWords.

Når vi skal prøve at differenciere SEO og Google AdWords, så er det to meget forskellige marketing-platforme, selvom resultatet egentlig er det samme. Begge platformenes resultat er nemlig at komme ud og ligge på Googles søgning. AdWords har en del flere falcetter i forbindelse med deres display-netværk og deres remarketing-netværk, men det holder jeg lige ude af her. Jeg tager fat i Google AdWords’ søgedel, hvor man kommer ud og ligge på Google.dk, ved en søgning – ligesom man kan ved at lave ved god SEO.

Den helt grundlæggende forskel ligger i, at Google AdWords er et auktionsnetværk, hvor det koster penge pr. Klik. Det vil sige, man giver eksempelvis 10 kr. hver gang, nogen klikker på ens resultat, men til gengæld kan man også opnå resultater med det samme.

SEO derimod er mere noget, man oparbeder ved at have den bedste hjemmeside. Ved simpelthen at have den hjemmeside, Google antager som værende den væsentligste inden for et givent søgekriterie.

Det vil sige, når man skal ind og overveje, om man gerne vil starte med SEO eller Google AdWords eller begge ting, skal man have en ting meget for øje. SEO er langsigtet, man kan oftest forvente, at der kan gå 2, 3, 4 eller 6 måneder, før man ser resultater – lidt efter hvilket tempo man sætter på dagen. AdWords er derimod meget her og nu. Man kan købe sig ind til at have en placering, og så kan man have den inden for en halv time. Til gengæld er også væsentlig dyrere på sigt, og det er også noget der har en tendens til at blive dyrere over tid.

Så Google AdWords er de øverste annoncer, som vi ser ude i Googles søgefelt – der ligger fire lige i øjeblikket. Alt der kommer derunder, er det vi kalder for SEO. Det er gratis for alle klikkene, men det har kostet en masse arbejdstimer og det er noget, man ikke kan få fra dag til dag.

Så har jeres virksomhed brug for at få noget trafik her og nu – og få nogle nye kuner – vil jeg til enhver tid anbefale, at I starter med Google AdWords, hvor man kan få trafikken med det samme. Vil I gerne se det som en mere langsigtet investering, og vil I gerne have mere trafik, der skal ud og brande jer, og komme ud i meget større volume til en billigere pris på sigt, er det SEO, der er vejen frem.

Oftest så er de fleste virksomheder bedst tjent med en kombination, hvor man med AdWords går ind og målretter de helt specifikke købssøgninger, og med SEO sigter meget bredere over en meget mere langsigtet strategi, prøver at sælge dit produkt og påvirke folk mange flere steps i deres købsface.

Det var alt for denne video. Jeg håber du kunne lide den. Du er meget velkommen til at smide en kommantar, hvis du har nogle spørgsmål til mig eller inputs om, hvad jeg skal lave videoer om i fremtiden.

Kommentarer

Kunne du lide min artikel? Så del den her:

Del pÃ¥ Facebook Del pÃ¥ Twitter Del på Google+